KPSS sonucu yerleşen adaylar bundan sonra ne yapacak?
Öncelikle yerleştirmesi yapılan adayları tebrik ediyorum. Bu çerçevede yerleştirmesi yapılan adaylar ile aday memurlara önemli hatırlatmalarda bulunacağız.
Tercihte bulunduğu kamu kurumuna yerleşen adaylar öncelikle aşağıda belirtmiş olduğumuz belgeleri hazırlayarak hiç beklemeden yerleştikleri kamu kurumuna vermelidirler. Bu belgeleri sıralayacak olursak;
1- Mezuniyet belgesinin aslı veya noter tasdikli örneği.(aslı gösterilmek kaydıyla Kurumlarca da tasdik edilmiş sureti kabul edilmektedir)2- 2 adet vesikalık fotoğraf. (4,5 x 6 cm son altı ay içerisinde çekilmiş olacak) 3- Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yetenekleri bakımından özür durumuna göre tüm vücut fonksiyon kaybı oranının yüzde kırk ve üzerinde özürlü olmadığına dair beyanı. 4- Askerlik durum beyanı. 5- Mal bildirim formu. (İmzalı ve kapalı zarf içinde). 6- Şayet yerleştirildiği kamu kurumu özel bir belge istemişse o belge.(Bu husus kadronun karşısında yer alan nitelik kodlarında belirtilmiştir)
Bazı kamu kurumları ısrarla birçok belge talebinde bulunmaktadır. (Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul Ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte hangi belgelerin istenebileceği açıkça belirtilmiştir) Ancak, adayların yukarıda belirtilen belgeleri hazırlamaları ve hiç beklemeden atanmak için yerleştirildikleri kurumlara müracaat etmeleri bir an önce atanmak için son derece önemlidir.
ÖSYM yerleştirmesi sonrası göreve başlama veya başlamama halinde uygulanacak yaptırımlar
ÖSYM'nin yaptığı yerleştirme sonrasında aday iki tercihle karşı karşıya kalacaktır. Ya yerleştirmesinin yapıldığı kamu kurumuna başvurarak atama işlemlerini başlatacaktır ya da hiç başvuru yapmayarak hareketsiz kalacaktır.
1- Aday, yerleştiği kamu kurumuna hiç başvurmaz ise ne olur?
Aday, kamu kurumuna yerleşmesine rağmen hiç başvuruda bulunmaz veya belgelerini vermez ise bu adaya ciddi bir müeyyide uygulanmaktadır. Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin Ek 2'nci maddesine göre yerleştirilmesi yapılan adayların bir daha aynı puan türüyle yerleştirmelere katılamayacağı net bir şekilde ortaya konulmuştur. Bu nedenle yerleştirmesi yapılan adayların mutlaka istenen evrakı temin ederek atamasını yaptırması yararına olacaktır. Aksi takdirde yeni bir sınava kadar 4/B sözleşmeli pozisyonları haricinde yerleştirmelere müracaat etmeleri mümkün değildir.
2- Aday yerleştiği kuruma belgeleri verip işe başlamaz ise ne olur?
Aday, yerleştiği kamu kurumuna başvurarak, hangi belgelerin istendiğini öğrenir ve belgeleri kamu kurumuna verir, kamu kurumu da, bu belgeler çerçevesinde atama onayı hazırlar. Belgelerin verilmesi ile atama süreci başlar ve atama onayının alınması ile de süreç tamamlanır. Kişi göreve başlamadığı sürece memur statüsüne giremez. Bu halde yani atama onayının çıkması sonrası durumunda kendisine tebligat yapılıp göreve başlaması istenilen ancak göreve başlamayanlar hakkında, 657 sayılı Kanun'un 63'üncü maddesinin 1'inci fıkrası uygulanır. Buna göre, aday 1 yıl süre ile devlet memuru kadrosuna başvuru yapamayacaktır. Ancak, uygulamada bu hususun takibi mümkün değildir.
Göreve başlama ve aday memurluk statüsü
Bir kamu kurumuna memur olarak atanan kişinin ilk statüsü aday memurluktur. Aday memurluk süresinin ne kadar olacağı 657 sayılı Kanun'da düzenlenmiştir. Kanunun 54'üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki düzenleme şu şekildedir:
"Aday olarak atanmış devlet memurunun adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok olamaz ve bu süre içinde aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz."
Bu hükme göre adaylık süresi 1 ila 2 yıl arasında değişebilmektedir. Kamu kurumlarının hangi süreyi uygulayacağı kendi takdirlerinde olan bir konudur. Adaylık süresinde KPSS sonuçlarına göre başka kurumlara yerleşenlerin daha önceki süreleri adaylık süresinin hesabında dikkate alınacaktır.
Aday memur kendi kurumu içinde yer değiştirebilir mi?
Aday memurun nakline ilişkin olarak 657'de yer alan hükme yukarıda yer verilmiştir. Madde hükmünde adaylık süresince istisnalar dışında "başka kurumlara" nakil yapılmayacağı hüküm altına alınmıştır. Buna göre aday başka kurum olmadığı sürece kendi kurumu içinde adaylık statüsünde yer değişikliği yapabilir.
Burada bir örnek verecek olursak; Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne atanan bir aday memur, aday memurken, Bursa Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne naklen atanabilir. Ancak, bu kişi aday memurken, diğer kamu kurumlarına örneğin Maliye Bakanlığı'na naklen geçemez.
Ancak, kamu kurumlarının, kurumsal düzeyde çıkardıkları atama ve yer değiştirme yönetmeliklerinde, nakle ilişkin düzenlemelere de yer verilmekte olup, bu yönetmeliklerde bazen süre sınırı getirilebilmektedir. Aday memurların yer değiştirme yönetmeliğinin kapsamı dışında olduğunu da hatırlatmak isteriz.
Aday memurken başka kuruma geçilebilir mi?
Aday memurken başka kuruma naklen geçiş yapılamamaktadır. Zira 657 sayılı Kanun'un 54'üncü maddesinin ikinci fıkrasında, aday memurluk süresince, başka kuruma geçiş yapılamayacağı belirtilmiştir.
Ancak, uygulamaya esas görüşler veren Devlet Personel Başkanlığı bu madde hakkında önemli bir mütalaa vermiştir. Başkanlık mütalaasında, "657 sayılı Kanun'un 54'üncü maddesinde geçen "nakil" ibaresinden memurun başka kurumlarda durumuna uygun bir kadroya sınava tâbi tutulmaksızın naklen atanmasının anlaşılması gerektiğinden, sınav sonucuna göre yapılan atamalar gereğince yapılması gereken nakiller 54'üncü maddesinde geçen 'nakil' anlamında değerlendirilmemektedir" ifadesine yer verilmiştir.
Aday memurun yıllık izni nasıl hesaplanır?
657 sayılı Kanunun Yıllık İzni düzenleyen 102'nci maddesinde; "Devlet memurlarının yıllık izin süresi, hizmeti 1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün, hizmeti on yıldan fazla olanlar için 30 gündür... " hükmü yer almaktadır.
Ahmet Ünlü- Yenişafak
Yorumlar
Yorum Gönder